Foto: Douwe Baert
De Buitenspeelboys vormen een Leids rapcollectief met een ware cultaanhang onder Leidse jongeren. Voor de luisteraars die zich niet laten afschrikken door expliciete titels zoals poep lift bieden de ‘B-boys’ een unieke luisterervaring vol poëtische woordspelingen, droge ironie en onnodig specifieke verwijzingen naar Leiden, hiphop en meer.
Met zijn vijven kwamen ze binnen na het buitenspelen voor hun eerste interview ooit. Met Siebe, een rustige jongen die vooral veel kan vertellen over de groep, plande ik het interview. Joris, wiens bijnaam Wiba is, is de meest chaotische Buitenspeelboy die elke kans grijpt om onzin uit te kramen. Kariem is één van de producers van de groep en geeft graag zijn mening over de Nederlandse politiek en rapscene. Bram is onderdeel van meerdere muziekgroepen en bezettingen en is vooral bezig met rappen. Karel, het jongere broertje van Bram en Joris, is degene die tot nu toe vooral veel kritiek levert op de nummers en de rest aanspoortde om meer oudere nummers uit te brengen. Tussen de grappen door leerde ik de Buitenspeelboys beter kennen.
Foto: Douwe Baert
Hoe zijn de Buitenspeelboys begonnen?
“Wij rookten veel jonkos [wiet], en dan speelden we spelletjes waarbij je moest inademen, en je mocht pas uitademen als je de volgende bar [zin in een rap] had verzonnen. In 2018 hebben we voor het eerst raps opgenomen” antwoordt Bram. Kariem vertelt over hoe ze voor het eerst raps opnamen met de mic [microfoon] van Mike, “shoutout [eervolle vermelding] naar Mike, hij is nu dokter, moge hij vele levens redden.” Wiba reageert: “Vandaar de titel van ons eerste album, Dokters Haten Hun, Mike staat op de albumcover.”
Foto: Douwe Baert
Hoe de naam Buitenspeelboys precies tot stand is gekomen, is een punt van controverse. De meest gangbare theorie is dat de naam ontstond uit een ruzie toen de B-boys veertien waren. Een jongen uit de buurt claimde dat zijn brievenbus kapot was gemaakt door de B-boys, “Dat was onze eerste opp [tegenstander], de moeder-opp, de opperste opp. Toen hebben we teams gemaakt in die ruzie, en wij waren de boys die buiten speelden, dus ons team werd de Buitenspeelboys.” Uit het groepsgesprek over hun ontstaan blijkt dat de B-boys al jaren een hechte vriendschap hebben. Zij praten enthousiast over hun gedeelde herinneringen.
Hoe komt een nummer tot stand?
Kariem antwoordt, “We hebben verschillende manieren”. Wiba interrumpeert: “transcendental meditation!” Kariem, duidelijk gewend aan Wiba’s grappen, gaat onverstoord door: “…we hebben drie verschillende producers: Lennart, Gaba en ik.”
Foto: Douwe Baert
Bram: “Gaba is echt een professionele producer, eigenlijk is hij veel te goed voor ons. Als je echte muziek wil horen moet je eigenlijk daarnaar luisteren en niet naar ons.” Kariem legt verder uit hoe een nummer tot stand komt: “Eigenlijk is de methode van muziek maken afhankelijk van de producer.” Wiba vult aan: “Kariem maakt de boze trap beats, Lennart maakt de jazzy beats. Lennart heeft op de kunstacademie gezeten dus die moet altijd interessant doen.”
Kariem stemt in: “Al onze zweefteef pokkoes [nummers] komen van hem.”
Bram: “Gaba kan eigenlijk alles wel maken. Hij is de enige die opgeleid is voor muziek. Onze laatste single, Winkeldiefstal, is opgenomen in een professionele studio waar Snoop Dogg ook muziek heeft opgenomen.”
Siebe vult aan, “die studio was heel groot en had een enorm dure microfoon, terwijl onze andere muziek is opgenomen met een microfoon van vijf euro waarbij we dekens omhooghielden om een geluidsvrije opnameruimte te maken. Dan zag je vijf jongens onder een deken staan en waren we aan het rappen over hoe we het gemaakt hadden [succesvol zijn]. Terwijl we het eigenlijk niet gemaakt hadden. Maar ja, we cappen [liegen] heel vaak.”
Wiba reageert lachend, “Nee, ik vertel altijd alleen maar de waarheid. En als je goed luistert naar de muziek van Snoop Dogg hoor je Kariem op de achtergrond zingen.”
De jongens delen onderling hun straattaal en specifieke humor. Deze chemie tussen de groepsleden is terug te horen in hun muziek.
Hoe bedenken jullie de teksten?
Siebe beantwoordt de vraag op een serieuze toon “We hebben een lijst met titels die we ooit bedacht hebben. Gewoon gebaseerd op wat grappig klinkt. Bijvoorbeeld Meer dan Matties (Seks).”
De rapformatie haalt ook inspiratie uit het echte leven, bijvoorbeeld bij hun beruchte hit poep lift. Siebe vertelt over hoe dat nummer tot stand kwam, “Dat is een waargebeurd verhaal, dat is dus real shit. Onderweg naar de studio stapte ik enorm brak de lift in en die lag vol met pis. Het nummer was opgenomen in één take, want ik was te brak en ellendig om meer takes te doen.”
Vanuit de groep volgen verhalen over verschillende onhygiënische liften. Uit het gedeelde leed is het nummer ontstaan. Inmiddels claimt menig studentenflat in Leiden dat poep lift op hun lift gebaseerd is. Een zorgwekkend signaal over de staat van Leidse liften.
Hebben jullie nummers die jullie toch te ver vonden gaan?
Bram: Ja, we hebben weleens dingen gemaakt waarvan we dachten ‘dit gaat te ver’, dus dat brengen we dan ook niet uit. Wiba: “We hebben veel mensen gedist. Eigenlijk is al onze muziek een verstopte diss naar Kevin.” Met Kevin doelen de jongens op de beroemde Rotterdamse rapper Kevin. Kevin speelde in zijn jeugd nog als voetballer bij Excelsior Rotterdam, maar heeft nu een succesvolle carrière als rapartiest. Kariem: “We hebben een probleem met Kevin, hij rapt langzaam, maar ook niet langzaam genoeg.” Bram bevestigt, “Hij noemt zichzelf Slowflow Animal maar ik kan langzamer rappen dan hij.”
Foto: Douwe Baert
“Als Mula B en de Jeugd van Tegenwoordig een kind hadden, dan zouden wij van dat kind zijn huiswerk afkijken” – Wiba
Hoe reageren mensen op jullie muziek? Zijn er mensen die het niet snappen?
Siebe: “Ja vaak, er zit wel een laag ironie overheen en niet iedereen heeft dat meteen door.” Wiba: “Laag ironie? Spreek voor jezelf.” “Soms hoeft het nergens over te gaan” voegt Kariem toe.
Wiba geeft met een metafoor aan wat voor een muziek zij maken: “Als Mula B en de Jeugd van Tegenwoordig een kind hadden, dan zouden wij van dat kind zijn huiswerk afkijken.” Kariem vult aan, “En dat kind is Kevin.”
Siebe deelt hoe de jongens kijken naar hoe hun muziek ontvangen wordt, “het is opvallend dat poep lift opeens veel streams kreeg terwijl we die juist heel snel als grap hebben gemaakt.” De groep stemt in, ze ergeren zich eraan dat poep lift in hun top vijf meest gestreamde nummers staat. Bram: “Voor alle lezers van dit interview, stop met poep lift streamen. Stream Winkeldiefstal.” Winkeldiefstal is de meest recente single van de groep en een favoriet van ondergetekende.
Jullie hebben laatst Speelkwartier uitgebracht, dat is een EP van niet eerder uitgebrachte nummers. Waarom was het nu wel tijd om deze nummers online te zetten?
“Ik zei steeds tegen Bram, breng al die oude nummers uit. Ik ken heel veel mensen, misschien wel twee ofzo, die meer willen horen van ons. Bram twijfelde maar ik heb hem kunnen overtuigen” vertelt Karel.
Kariem: “We zijn best perfectionistisch”, de anderen barsten in lachen uit. Bram stemt in, “Geloof het of niet, we zijn perfectionistisch.” Wiba vult lachend aan, “…maar we zijn gewoon niet zo heel goed.”
In 2021 zeiden jullie op Grote Mensen Shit dat jullie betalen voor boodschappen. Maar vorig jaar kwam het nummer Winkeldiefstal over het niet betalen voor boodschappen uit. Hoe zit dat?
Geschrokken spreken de jongens door elkaar, op zoek naar hun verklaring: “Mogen we even overleggen?”, vraagt de een, “inflatie”, roept de ander. Siebe: “We waren aan het cappen [liegen] op Grote Mensen Shit, maar op Winkeldiefstal spreken we de waarheid.” Bram: “Dit is een boodschap voor alle Winkeldiefstal luisteraars, het nummer gaat alleen over grote supermarktketens, niet over kleine lokale bedrijven.”
Klopt het dat jullie ook achter het satirisch Instagramaccount @nietzotochpapa zitten?
@Nietzotochpapa is een satirisch Instagram account waarop oud Nederlandse strips voorzien zijn van nieuwe teksten met straattaal. Siebe: “Ja dat klopt, dat is ooit begonnen tijdens Corona. Het is wel mooi dat dat account succesvol is want daarmee kunnen we Buitenspeelboys promoten. Het is wel jammer dat mensen nu weten dat wij daarachter zitten, nu lijkt het minder organisch.”
Wiba: “We maken Snelle ook vaak belachelijk op dat account want hij maakt echt muziek voor NPO2.” Naast Kevin richten de B-boys hun haat ook op de zanger en rapper Snelle. Vermoedelijk omdat hij zowel rapmuziek, als softe commerciële muziek maakt.
Siebe: “Kevin en Snelle zijn onze twee aartsvijanden in de rapgame.”
Foto: Douwe Baert
Zijn er meer projecten waar jullie aan werken, of die jullie aanraden?
Bram speel zelf ook in een ander duo, Bewapend Beton. “Hun muziek gaat over energiedrankjes, bowlen en over hoogspanningsmasten. Dus als je van één van die dingen houdt, check dat. En als je dan toch bezig bent check ook Waga collective.” Waga collective is een band waarmee Bram een recente samenwerking heeft.
Wiba: “We gaan waarschijnlijk binnenkort weer aan muziek werken. Nu we beroemd zijn en het hebben gemaakt kunnen we ons weer echt daarop focussen.” “Ik werk vooral aan mezelf man” zegt Kariem.
Staan er liveoptredens op de planning?
De mannen geven aan dat ze nog niet eerder live opgetreden hebben maar wel te bereiken zijn voor boekingen en dat alle opbrengsten dan naar Palestina gaan. Siebe: “Huh wat, ik heb wel gewoon schulden he?” Ze bespreken wie ze in hun voorprogramma zouden willen voor hun eerste liveshow. “Kevin”, suggereert Wiba lachend. Bram: “Ik zou Bewapend Beton als voorprogramma willen zij gaan echt hard.”
Hebben jullie nog meer goede adviezen voor de luisteraars?
Bram: “Stop met Kevin streamen, doe je best op school maar geloof niet te veel in jezelf, dan gaan mensen je pesten.” Wiba: “…en als mensen je pesten is dat altijd met een goede reden.” Kariem: “Ga buitenspelen.” Bram: “Als je niet blowt word je een sukkel later. Drugs zijn cool.” Wiba: “Mijn favoriete drug is lachen met vrienden.” Kariem: “En niet haten op ons, we zijn maar kleine jongentjes.” Wiba: “Kariem, ik ben vierentwintig.”
Hebben jullie nog een laatste boodschap?
Kariem: “Free Palestine. We maken muziek voor het volk, muziek voor alle gemarginaliseerde groepen. We hopen op de val van alle Westerse imperialistische staten.” Siebe: “Bro, we moeten nog wel een soort van, ergens geboekt kunnen worden he?”


